Innsikt og analyse
For å få mer innsikt i produktet startet jeg med å gjøre analyser av den eksisterende restaurantguiden og konkurrentene.
Basert på funnene gjennomførte jeg intervjuer og brukertester for å få en bedre forståelse av hva målgruppene ønsker å oppnå, og hvilke utfordringer de har når de bruker dagens løsning.
Innsiktsarbeidet viste:
- Guiden var lite innbydende og vanskelig å forstå. Den har ikke bilder, bruker et uvanlig poengsystem og informasjonen føles irrelevant.
- Filtrering fungerte ikke som brukerne forventet. Brukerne forstod ikke ordlyden og funksjonene.
- Menyen var vanskelig å navigere i. Den endres avhengig av hvilken side på smak.no brukeren er inne på.

Restaurantguiden
Redesign av Dagens Næringslivs restaurantguide.
Om prosjektet
Redesign av Dagens Næringslivs restaurantguide.
Guiden inneholder anmeldelser av de beste spisestedene i landet, og er en del av smak.no – DNs samleportal for saker innen mat og drikke.
Prosjektets mål var å gjøre guiden enklere og mer inspirerende å bruke.
Min rolle
- Samle og bearbeidet innsikt.
- Gjennomføre brukerintervjuer og brukertester.
- Kartlegge brukerbehov og forbedringsmuligheter.
- Lage prototyper.

Interaksjonsdesigner
Kari Live
Prototype
Basert på innsikten utviklet jeg nye prototyper for restaurantguiden, filtrering og meny.
Hovedmålet var å gjøre guiden funksjonell, lett å forstå og inspirerende.
Underveis brukertestet jeg prototypene og justerte funksjoner og innhold på bakgrunn av dette.
De viktigste endringene:

Nettbutikk for byggevarer
Interaksjonsdesign.
Om prosjektet
Lage en nettbutikk for salg av gjenbrukte byggevarer til privatmarkedet, basert på innsikt og analyse om brukerne og bedriftens behov.
Dette prosjektet er en eksamensoppgave jeg har løst sammen med to andre studenter.
Min rolle
- Samle og bearbeide innsikt.
- Gjennomføre brukerintervjuer og brukertester.
- Kartlegge brukerbehov og forretningsmål.
- Utforske ulike løsninger som svarer på behovene.
- Utarbeide og teste informasjonsarkitektur og navigasjon.
- Utarbeide visuelt konsept og designsystem.
- Lage, teste og videreutvikle prototyper.

Om prosjektet
Lage nettbutikkløsning for gjenbruk av byggevarer basert på innsikt og analyse om brukerne og bedriftens behov. Prosjektet er under arbeid.
Min rolle
- Samle innsikt om kunden og konkurrenter.
- Gjennomføre spørreundersøkelser og brukerintervjuer.
- Kartlegge brukerbehov og brukeroppgaver.
- Utarbeide OKR-er, kundereise, personas og storyboard.
- Definere konseptet for løsningen.
- Skrive tekster og velge ut bilder.
- Strukturere innholdet.
- Gjennomføre ulike brukertester for innhold og navigasjon.
- Utvikle visuell profil og designsystem.
- Utarbeide retningslinjer for tone of voice og bildestil.
- Ivareta universell utforming.
- Lage prototyper og brukerteste disse.

Nettbutikk for byggevarer
Interaksjonsdesign
Innsikt og analyse
For å få bedre kjennskap til målgruppens behov intervjuet vi privatpersoner med interesse for gjenbruk og oppussing. Vi lagde spørreundersøkelser, gjorde konkurrentanalyser og intervjuet butikksjefen og fagfolk i bygggebransjen.
Vi lagde OKR-er, kundereiser og kjernemodeller for å utarbeide strategi, konsept og innhold for løsningen.

Innsiktsarbeidet viste:
- Målgruppen vet ikke at de kan kjøpe brukte byggevarer.
- De er usikre på kvaliteten på brukte byggevarer og vil helst handle ubrukte overskuddsvarer.
- Brukerne søker etter byggevarer på nett, men vil se varene i fysisk butikk før de handler.
- De vil ha god kvalitet til billigst mulig pris. Miljøaspektet oppfattes som et tilleggsgode.

Vi kartla kundereisen fra planlegging av oppussing til kjøp og levering av produkter.
Designkonsept
For å utvikle et designkonsept for nettbutikken som svarte på brukerbehovene, gjorde vi ulike kreative øvelser som “Hvordan kan vi …”-spørsmål, Crazy 8 for å skisse ut raske ideer og storyboards for å visualisere hvordan brukerbehov kan møtes i en fremtidig løsning.
Vi forsøkte å lage en løsning som svarer på brukernes behov, bedriftens mål og som er teknisk gjennomførbar.
Konseptet for nettbutikken ble:
- Vi skal gjøre det enkelt, attraktivt og trygt for privatpersoner å handle ombrukte byggevarer på nett.
- Vi skal få frem det unike ved Ombygg: salg av ombrukte byggevarer, som er kvalitetssikret av fagpersoner, til en rimelig pris.
- Nettbutikken skal inspirere til bruk av brukte byggevarer og miljøbevisste valg.
Crazy 8-øvelse for idégenerering.

Prototyper
For å teste designet kontinuerlig, og finne feil og mangler tidlig, lagde vi enkle prototyper og gjorde korte brukertester så ofte som mulig.
Informasjonssarkitektur
Vi brukte kjernemodellen for å definere hva slags innhold vi trengte for å svare på de viktigste brukerbehovene.
For å sortere og strukturere innholdet gjennomførte vi ulike brukertester som kortsortering og tretesting.
For å finne ut av hvor mye informasjon brukerne trengte underveis, og sikre at vi brukte et enkelt og tydelig språk de forsto, gjorde vi ulike tekst-tester.
Universell utforming
For at alle skal få en god opplevelse av å bruke nettsiden er det viktig å tenke på universell utforming fra start.
Vi har blant annet sørget for gode fargekontraster, store klikkflater og skriftstørrelser.
For å gjøre navigasjonen enkel og forutsigbar for skjermleser har vi sørget for riktig overskriftsstruktur, logisk tastaturrekkefølge og forklarende lenketekster.
Kjøpsløp
Vi gjennomførte flere ulike brukertester for å gjøre veien til å kjøpe et produkt så kort og enkel som mulig.

For å gjøre det enkelt for brukeren å finne riktig produkt jobbet vi mye med hvilken informasjon de hadde behov for å se på kategorisider og i søk, samt hvilke filtreringsmuligheter som var relevante.
På produktsidene fremhevet vi pris, bilder, tilstandsgrad, kjøpsknapp og punktlister med den viktigste informasjonen. Resterende informasjon la vi i lameller for at de skal være tilgjengelig ved behov, uten å ta for mye plass.

Vi la vekt på at stegene brukeren må gjennom for å handle skulle være tydelige, så brukeren har oversikt.
For å gjøre det raskt og enkelt å handle kan brukeren bruke autoutfylling og Vipps. De kan også velge "klikk og hent", for at de som ønsker det kan se varene før de kjøper dem.
Ved å bruke smilefjes får den gravide raskt svar på om en matvare er trygg, kan spises i begrensede mengder eller bør unngås helt.