Innsikt og analyse
For å få mer innsikt i produktet startet jeg med å gjøre analyser av den eksisterende restaurantguiden og konkurrentene.
Basert på funnene gjennomførte jeg intervjuer og brukertester for å få en bedre forståelse av hva målgruppene ønsker å oppnå, og hvilke utfordringer de har når de bruker dagens løsning.
Innsiktsarbeidet viste:
- Guiden var lite innbydende og vanskelig å forstå. Den har ikke bilder, bruker et uvanlig poengsystem og informasjonen føles irrelevant.
- Filtrering fungerte ikke som brukerne forventet. Brukerne forstod ikke ordlyden og funksjonene.
- Menyen var vanskelig å navigere i. Den endres avhengig av hvilken side på smak.no brukeren er inne på.

Restaurantguiden
Redesign av Dagens Næringslivs restaurantguide.
Om prosjektet
Redesign av Dagens Næringslivs restaurantguide.
Guiden inneholder anmeldelser av de beste spisestedene i landet, og er en del av smak.no – DNs samleportal for saker innen mat og drikke.
Prosjektets mål var å gjøre guiden enklere og mer inspirerende å bruke.
Min rolle
- Samle og bearbeidet innsikt.
- Gjennomføre brukerintervjuer og brukertester.
- Kartlegge brukerbehov og forbedringsmuligheter.
- Lage prototyper.

Interaksjonsdesigner
Kari Live
Prototype
Basert på innsikten utviklet jeg nye prototyper for restaurantguiden, filtrering og meny.
Hovedmålet var å gjøre guiden funksjonell, lett å forstå og inspirerende.
Underveis brukertestet jeg prototypene og justerte funksjoner og innhold på bakgrunn av dette.
De viktigste endringene:

Forbedre kjøpsløp
Interaksjonsdesign.
Om prosjektet
Den digitale læringsplattformen Qudos student hadde et vanskelig kjøpsløp med mange steg. For å gjøre det enklere å kjøpe, og øke konverteringen, fjernet vi unødvendige steg, endret tekster og tydeliggjorde hvilke steg brukeren måtte gjennom for å kjøpe produktet.
Min rolle
- Brukerteste eksisterende løsning.
- Kartlegge brukerbehov og problemområder.
- Arrangere workshops.
- Forenkle infotekster og mikrotekster.
- Lage og brukerteste prototyper.
- Implementere nytt kjøpsløp i flere steg.

Om prosjektet
Den digitale læringsplattformen Qudos student hadde et vanskelig kjøpsløp med mange steg. For å gjøre det enklere å kjøpe, og øke konverteringen, fjernet vi unødvendige steg, endret tekster og tydeliggjorde hvilke steg brukeren måtte gjennom for å kjøpe produktet.
Min rolle
- Brukerteste eksisterende løsning.
- Kartlegge brukerbehov og problemområder.
- Arrangere workshops.
- Forenkle infotekster og mikrotekster.
- Lage og brukerteste prototyper.
- Implementere nytt kjøpsløp i flere steg.

Forbedre kjøpsløp
Interaksjonsdesign
Innsikt og analyse
Qudos student hadde unormalt høyt frafall i kjøpsløpet. Vi satt opp ulike hypoteser for hvorfor dette skjedde og gjorde brukertester av eksisterende løsning.
Innsiktsarbeidet viste:
- Prisen på produktene kom ikke tydelig frem.
- Kjøpsprosessen var lang og kronglete for brukeren.
- Infotekstene var vanskelig å forstå .
- Mikrotekstene samsvarte ikke med handlingen brukeren gjorde.


Vi kartla kundereisen fra planlegging av oppussing til kjøp og levering av produkter.
Mulige løsninger
Etter å ha definert de viktigste smertepunktene arrangerte jeg flere workshops med ulike faggrupper for å komme frem til mulige løsninger sammen, og kartlegge hvilke tekniske rammer vi måtte forholde oss til.
Vi lagde “drømmereisen” for kjøpsløpet, som vi brøt ned i tre implementeringsrunder. Hva kan vi fikse nå? Hva kan vi få til i nærmeste fremtid? Og hvor ønsker vi å ende på sikt?
Flytskjema for ny kjøpsløsning.

Prototyper
Basert på workshopene lagde jeg prototyper som vi testet og justerte i flere omganger, før vi implementerte dem.
Konverteringsgraden på kjøp økte betraktelig etter at vi gjorde endringene.




Vi la vekt på at stegene brukeren må gjennom for å handle skulle være tydelige, så brukeren har oversikt.
For å gjøre det raskt og enkelt å handle kan brukeren bruke autoutfylling og Vipps. De kan også velge "klikk og hent", for at de som ønsker det kan se varene før de kjøper dem.
Ved å bruke smilefjes får den gravide raskt svar på om en matvare er trygg, kan spises i begrensede mengder eller bør unngås helt.