
Forbedre kjøpsløp
Utfordring
Den digitale læringsplattformen Qudos student hadde et unormalt høyt frafall i kjøpsløpet.
Min rolle
- Brukerteste eksisterende løsning.
- Kartlegge brukerbehov og problemområder.
- Arrangere workshops.
- Lage ny flyt for kjøpsløpet og brukerteste prototyper.
- Lage plan for implementering av nytt kjøpsløp i flere steg.
I samarbeid med
- Vibeke Marshall-Arnesen, leveranseleder
- Torstein Stiland Strand, utvikler
- Markus Hamre, utvikler
- Nora Korvenkontio, produktleder
- Kristina Thorkildsen, web-analytiker
Innsikt
Gjennomgang og tester av eksisterende kjøpsløp viste at det var vanskelig for brukeren å kjøpe et produkt.
- Kjøpsprosessen var lang og uoversiktlig for brukeren.
- Prisen på produktene kom ikke tydelig frem.
- Infotekstene var vanskelige å forstå.
- Mikrotekstene samsvarte ikke med handlingen brukeren gjorde.
Prototyper
Basert på innsikten arrangerte jeg flere workshops for at vi skulle komme frem til nye flyter som også var gjennomførbare. Flytene ble prototypet og testet i flere omganger, før den ble implementert.

Gammelt design til venstre, nytt til høyre.Brukerne slet med å forstå tekstene, så vi forsøkte å forenkle dem.

Gammelt design til venstre, nytt til høyre. "Gå til betaling" førte til logg inn. Visuell endring og forvirrende mikrotekster gjorde brukerne usikre. Vi gjorde om mikroteksten til "Legg i handlekurv". For å gi brukeren bedre oversikt, viste vi hele kjøpsløpet i handlekurven.
Løsning
For å gjøre det enklere å kjøpe, og øke konverteringen, gjorde vi om på rekkefølgen i kjøpsløpet, endret tekster, og tydeliggjorde hvilke steg brukeren måtte gjennom for å kjøpe produktet.
Resultat
Antall brukere som gjennomførte kjøp økte med 50%.
