
Forbedre kjøpsløp
Utfordring
Den digitale læringsplattformen Qudos student hadde et unormalt høyt frafall i kjøpsløpet.
Min rolle
- Brukerteste eksisterende løsning.
- Kartlegge brukerbehov og problemområder.
- Arrangere workshops.
- Lage ny flyt for kjøpsløpet og brukerteste prototyper.
- Lage plan for implementering av nytt kjøpsløp i flere steg.
I samarbeid med
- Vibeke Marshall-Arnesen, leveranseleder
- Torstein Stiland Strand, utvikler
- Markus Hamre, utvikler
- Nora Korvenkontio, produktleder
- Kristina Thorkildsen, web-analytiker
Mål
- Gi studentene rask og enkel tilgang til pensum.
- Øke andelen betalende brukere.

Innsikt
Gjennomgang og tester av eksisterende kjøpsløp viste at det var vanskelig for studenten å kjøpe et produkt.
- Kjøpsprosessen var lang og uoversiktlig for studenten.
- Prisen på produktene kom ikke tydelig frem.
- Infotekstene var vanskelige å forstå.
- Mikrotekstene samsvarte ikke med handlingen studenten gjorde.
Prototyper
Basert på innsikten arrangerte jeg flere workshops for at vi skulle komme frem til nye flyter som også var gjennomførbare. Flytene ble prototypet og testet i flere omganger, før de ble implementert.
Løsning
For å gjøre det enklere å kjøpe, og øke konverteringen, valgte vi å:
- Gjøre om på rekkefølgen i kjøpsløpet.
- Forenkle tekster og mikrotekster i hele kundereisen.
- Tydeliggjøre hvilke steg brukeren måtte gjennom for å kjøpe produktet.

Gammelt design:
- Studentene slet med å forstå tekstene.
- Bruk av overlay kan være vanskelig å oppfatte for noen brukere.
Nytt design:
- Vi fjernet og forenklet tekstene.
- All nødvendig informasjon var tilgjengelig på samme side.
Gammelt design til venstre, nytt til høyre. Studenten slet med å forstå tekstene, så vi forenklet dem.

Gammelt design:
- "Gå til betaling" førte til logg inn.
- Visuell endring og forvirrende mikrotekster gjorde studentene usikre.
Nytt design:
- Vi gjorde om mikroteksten til "Legg i handlekurv".
- For å gi studentene bedre oversikt, viste vi hele kjøpsløpet i handlekurven og brukte samme visuelle stil som ellers på nettsiden.
Resultat
- Antall brukere som gjennomførte kjøp økte med 50 prosent.
