Interaksjonsdesigner

Innsikt og analyse

For å få mer innsikt i produktet startet jeg med å gjøre analyser av den eksisterende restaurantguiden og konkurrentene.

Basert på funnene gjennomførte jeg intervjuer og brukertester for å få en bedre forståelse av hva målgruppene ønsker å oppnå, og hvilke  utfordringer de har når de bruker dagens løsning.

Innsiktsarbeidet viste:

  1. Guiden var lite innbydende og vanskelig å forstå. Den har ikke bilder, bruker et uvanlig poengsystem og informasjonen føles irrelevant.
  2. Filtrering fungerte ikke som brukerne forventet. Brukerne forstod ikke ordlyden og funksjonene.
  3. Menyen var vanskelig å navigere i.  Den endres avhengig av hvilken side på smak.no brukeren er inne på.
Product, Font

Restaurantguiden

Redesign av Dagens Næringslivs restaurantguide.

Om prosjektet

Redesign av Dagens Næringslivs restaurantguide.

Guiden inneholder anmeldelser av de beste spisestedene i landet, og er en del av smak.no – DNs samleportal for saker innen mat og drikke.

Prosjektets mål var å gjøre guiden enklere og mer inspirerende å bruke.

Min rolle

  • Samle og bearbeidet innsikt.
  • Gjennomføre brukerintervjuer og brukertester.
  • Kartlegge brukerbehov og forbedringsmuligheter.
  • Lage prototyper.
Portable communications device, Mobile phone, Telephony, Gesture, Gadget, Font, Iphone

Interaksjonsdesigner

Kari Live

Prototype

Basert på innsikten utviklet jeg nye prototyper for restaurantguiden, filtrering og meny.

Hovedmålet var å gjøre guiden funksjonell, lett å forstå og inspirerende.

Underveis brukertestet jeg prototypene og justerte funksjoner og innhold på bakgrunn av dette.

De viktigste endringene:

Portable communications device, Mobile phone, Telephony, Gesture, Gadget, Font, Iphone

Qudos student – læringsplattform for studenter

Interaksjonsdesign.

Om prosjektet

Qudos student var en nyoppstartet læringsplattform for grunnskolelærer- og helsefagutdanninger. For å kunne skalere tjenesten trengte vi mer innsikt om studentene og forelesernes behov og smertepunkter i studehverdagen.

Min rolle

  • Intervjue studenter og forelesere.
  • Brukerteste eksisterende løsning.
  • Kartlegge brukerbehov og problemområder.
  • Utforske mulige løsninger for å forbedre studentplattformen.
  • Utarbeide ny informasjonsarkitektur.
  • Lage og brukerteste prototyper.
  • Implementere ny løsning.
Electronic device, Web page, Personal computer, Office Equipment, Gadget, Advertising, Technology, Website

Om prosjektet

Qudos student var en nyoppstartet læringsplattform for grunnskolelærer- og helsefagutdanninger. For å kunne skalere tjenesten trengte vi mer innsikt om studentene og forelesernes behov og smertepunkter i studehverdagen.

Min rolle

  • Intervjue studenter og forelesere.
  • Brukerteste eksisterende løsning.
  • Kartlegge brukerbehov og problemområder.
  • Utforske mulige løsninger for å forbedre studentplattformen.
  • Utarbeide ny informasjonsarkitektur.
  • Lage og brukerteste prototyper.
  • Implementere ny løsning.
Electronic device, Web page, Personal computer, Office Equipment, Gadget, Advertising, Technology, Website

Qudos student – læringsplattform for studenter

Interaksjonsdesign

Innsikt og analyse

Vi intervjuet studenter og forelesere om deres studie- og arbeidshverdag.

Hovedinnsikt studenter:

  1. Studentene synes pensum er vanskelig å forstå. Språket er tungt og repeterende.
  2. De er overveldet av mengden pensum og leter etter oppsummeringer og det viktigste innholdet.
  3. Studentene kjøper bare det de må og deler tilganger med andre.
  4. De savner variert læring (feks videoer, gruppearbeid, lese, lytte, tester og praktiske oppgaver).
Post-it Note, Paper Product, Office Equipment, Yellow, Handwriting
Post-it Note, Paper Product, Office Equipment, Yellow, Handwriting

Hovedinnsikt forelesere

  1. Foreleserne er eksperter på faget sitt, men får ikke opplæring i pedagogisk undervisning.
  2. De ønsker å bruke tid på å planlegge undervisning, men drukner i administrativt arbeid.
  3. Mange ønsker ferdige ressurser og forslag til hvordan de kan bygge opp undervisningen.

Studentene og foreleserne testet også Qudos student, for at vi skulle kartlegge hva som fungerte og hva som kunne bli bedre med dagens løsning.

Hovedinnsikt eksisterende løsning

  1. Studenter og forelesere likte at innholdet var kort og enkelt å forstå.
  2. Studentene likte å løse oppgaver og følte de fikk belønning i form av gamification.
  3. Både studenter og foreleser savnet mer innhold for at læringsstedet skulle være relevant for pensum over tid.
Electronic device, Office Equipment, Personal computer, Laptop, Gadget, Netbook, Technology

Vi kartla kundereisen fra planlegging av oppussing til kjøp og levering av produkter.

Konseptutvikling

Basert på innsikten utarbeidet vi en digital strategi for læringsplattformen.

Qudos student skal:

  • Gi studentene enkle oppsummeringer og forklaringer av det viktigste i pensum.
  • Studentene kan løse oppgaver og følge med på egen progresjon.
  • Gi foreleserne læringsstier, oppgaver og presentasjoner de kan bruke i undervisning for å sikre pedagogisk oppbygning.

Crazy 8-øvelse for idégenerering.

Paper Product, Photograph, White, Text, Handwriting, Font, Number

Innhold

Innsikten viste at vi trengte mer innhold for å gjøre tjenesten relevant. For å få kvalitetssikret pensum raskt gjorde vi flere grep:

  • For å sikre kvaliteten på innholdet samarbeidet vi med forelesere fra de ulike læringsstedene, som skrev om emner de var spesialisert i.
  • Vi lagde retningslinjer for klarspråk.
  • Vi utarbeidet maler for at tekstene skulle være korte og oppbygningen lik uavhengig av hvem som hadde skrevet tekstene.

Informasjonsarkitektur for læringsplattformen.

Diagram

Prototyper

Med mer innhold, trengte vi også å utarbeide ny informasjonsarkitektur og navigasjon for læringsplattformen. Jeg lagde prototyper og brukertestet ulike måter å strukturere nettsiden på.

Vi brukertestet tekster, innhold og oppgavetyper for å sikre at vi lagde innhold brukerne har behov for, på et språk de forstår.

Jeg lagde også prototyper for artikkelmaler, læringsstier og presentasjoner for forelesere. Vi testet disse på studenter og forelesere og gjorde endringer basert på tilbakemeldinger og testresultater.

Vi jobbet med forbedring av læringsplattformen i sprinter og implementerte løsningen i flere runder.

Electronic device, Personal computer, Office Equipment, Laptop, Gadget, Peripheral
Portable communications device, Mobile phone, Gadget, Telephony, Smartphone, Font
Mobile phone, Communication Device, Font, Telephony, Smartphone

Vi la vekt på at stegene brukeren må gjennom for å handle skulle være tydelige, så brukeren har oversikt.

For å gjøre det raskt og enkelt å handle kan brukeren bruke autoutfylling og Vipps. De kan også velge "klikk og hent", for at de som ønsker det kan se varene før de kjøper dem.

Fall color in the countryside of Eastern Washington

Ved å bruke smilefjes får den gravide raskt svar på om en matvare er trygg, kan spises i begrensede mengder eller bør unngås helt.

Kontakt

Kari Live Rønningen
karilive@gmail.com
+ 47 41666816