
Forenkle struktur og navigasjon
Utfordring
Studentene fant ikke frem til relevant pensum på læringsplattformen Qudos student.
Min rolle
- Brukerteste eksisterende løsning.
- Kartlegge brukerbehov og problemområder.
- Lage ny informasjonsarkitektur.
- Lage prototyper, brukerteste og iterere.
- Klargjøre for implementering.
I samarbeid med
- Vibeke Marshall-Arnesen, leveranseleder
- Nora Korvenkontio, produktleder
- Torstein Stiland Strand, utvikler
- Markus Hamre, utvikler
Innsikt
Gjennom brukertester fant vi ut at studentene:
- Synes det var vanskelig å finne nødvendig informasjon om produktene.
- Måtte lete for å kunne kjøpe produkt eller logge inn.
- Mistet oversikt når de skulle navigere mellom sider for å finne relevant pensum.
Endre struktur
Utfordring:
- Studentene måtte gjennom tre sider for å kunne logge inn eller kjøpe et produkt.
- Prisen på produktet så man ikke før man trykket kjøp.
Løsning:
- Vi endret på informasjonsarkitekturen på nettstedet, for å gjøre det lettere for studentene å finne frem.
- Vi gjorde det mulig å se pris, kjøpe produkt og logge inn uansett hvilken side brukeren var på.

Ny informasjonsarkitektur gjorde det lettere å finne frem til relevant innhold.

Gammel forside:
- Lite informasjon om hva Qudos student er.
- Ingen mulighet for å se pris, kjøpe produkt eller logge inn.

Ny forside:
- Mer informasjon om læringsplattformen, innhold og kostnad.
- Mulig å kjøpe tilgang eller logge inn uansett hvilken side studenten er på.
Alt pensum på ett sted
Utfordring:
- Studentene måtte kjøpe enkeltemner innenfor sitt fagområde.
- De savnet oversikt over hele pensum og å kunne se ting i sammenheng.
Løsning:
Vi valgte å gå bort fra salg av enkeltemner og heller selge tilgang til hele utdanningen.
- Studentene fikk bedre oversikt over hvordan de lå an med pensum som helhet.
- Det var lettere for studentene å følge med på kostnader og varighet på abonnementet.

Gammel side for studieretning:
Studentene måtte først velge emne, og så kjøpe tilgang til dette.

Ny side for studieretning:
Studenten kjøper tilgang til hele pensum og kan følge sin egen progresjon på et samlet sted.
Enklere oversikt
Utfordring:
Studentene måtte skifte mellom ulike faner for å finne alt innholdet innenfor et emne.
Løsning:
Vi sorterte innholdet i lameller fremfor kort. Det var både plassbesparende og studentene kunne få oversikt over innholdet i temaene, uten å gå frem og tilbake mellom sider.

Gammel emneside:
Studenten har oversikt over progresjonen, men må inn på hvert tema for å se innholdet.

Ny emneside:
- Alt innhold er samlet på et sted.
- Innholdet er sortert etter type, og det tar kortere tid å få oversikt, siden lamellene tar mindre plass enn kortene.

Gammel temaside:
- Studentene måtte inn på en egen side for å se innhold for hvert tema.
- Tekster og oppgaver var skilt fra hverandre. Titler som "Oppgave 5" gir liten mening for studenten.

Ny løsning:
- Temasidene ble fjernet og erstattet med lameller på emnesiden.
- Oppgavene ble lagt inn i tilhørende artikkel, for å samle relevant innhold og lage bedre oversikt.
Resultat
- Studentene fikk bedre oversikt og fant raskere frem til relevant innhold.
- Studentene kunne logge inn og kjøpe produkter uansett hvor de var på læringsplattformen.