Interaksjonsdesigner

Forenkle struktur og navigasjon

Utfordring

Studentene fant ikke frem til relevant pensum på læringsplattformen Qudos student.

Min rolle

  • Brukerteste eksisterende løsning.
  • Kartlegge brukerbehov og problemområder.
  • Lage ny informasjonsarkitektur.
  • Lage prototyper, brukerteste og iterere.
  • Klargjøre for implementering.

I samarbeid med

  • Vibeke Marshall-Arnesen, leveranseleder
  • Nora Korvenkontio, produktleder
  • Torstein Stiland Strand, utvikler
  • Markus Hamre, utvikler

Innsikt

Gjennom brukertester fant vi ut at studentene:

  1. Synes det var vanskelig å finne nødvendig informasjon om produktene.
  2. Måtte lete for å kunne kjøpe produkt eller logge inn.
  3. Mistet oversikt når de skulle navigere mellom sider for å finne relevant pensum.

Endre struktur

Utfordring:

  1. Studentene måtte gjennom tre sider for å kunne logge inn eller kjøpe et produkt.
  2. Prisen på produktet så man ikke før man trykket kjøp.

Løsning:

  1. Vi endret på informasjonsarkitekturen på nettstedet, for å gjøre det lettere for studentene å finne frem.
  2. Vi gjorde det mulig å se pris, kjøpe produkt og logge inn uansett hvilken side brukeren var på.

Ny informasjonsarkitektur gjorde det lettere å finne frem til relevant innhold.

Gammel forside:

  1. Lite informasjon om hva Qudos student er.
  2. Ingen mulighet for å se pris, kjøpe produkt eller logge inn.

Ny forside:

  1. Mer informasjon om læringsplattformen, innhold og kostnad.
  2. Mulig å kjøpe tilgang eller logge inn uansett hvilken side studenten er på.

Alt pensum på ett sted

Utfordring:

  • Studentene måtte kjøpe enkeltemner innenfor sitt fagområde.
  • De savnet oversikt over hele pensum og å kunne se ting i sammenheng.

Løsning:

Vi valgte å gå bort fra salg av enkeltemner og heller selge tilgang til hele utdanningen.

  • Studentene fikk bedre oversikt over hvordan de lå an med pensum som helhet.
  • Det var lettere for studentene å følge med på kostnader og varighet på abonnementet.

Gammel side for studieretning:

Studentene måtte først velge emne, og så kjøpe tilgang til dette.

Ny side for studieretning:

Studenten kjøper tilgang til hele pensum og kan følge sin egen progresjon på et samlet sted.

Enklere oversikt

Utfordring:

Studentene måtte skifte mellom ulike faner for å finne alt innholdet innenfor et emne.

Løsning:

Vi sorterte innholdet i lameller fremfor kort. Det var både plassbesparende og studentene kunne få oversikt over innholdet i temaene, uten å gå frem og tilbake mellom sider.

Gammel emneside:

Studenten har oversikt over progresjonen, men må inn på hvert tema for å se innholdet.

Ny emneside:

  • Alt innhold er samlet på et sted.
  • Innholdet er sortert etter type, og det tar kortere tid å få oversikt, siden lamellene tar mindre plass enn kortene.

Gammel temaside:

  1. Studentene måtte inn på en egen side for å se innhold for hvert tema.
  2. Tekster og oppgaver var skilt fra hverandre. Titler som "Oppgave 5" gir liten mening for studenten.

Ny løsning:

  1. Temasidene ble fjernet og erstattet med lameller på emnesiden.
  2. Oppgavene ble lagt inn i tilhørende artikkel, for å samle relevant innhold og lage bedre oversikt.

Resultat

  • Studentene fikk bedre oversikt og fant raskere frem til relevant innhold.
  • Studentene kunne logge inn og kjøpe produkter uansett hvor de var på læringsplattformen.