
Forenkle struktur og navigasjon
Utfordring
Qudos student, en digital læringsplattform, hadde utfordringer med strukturen på siden.
- Brukerne måtte gjennom mange steg for å finne relevant informasjon, som prising, innhold og logg inn-mulighet.
- Det var vanskelig for studentene å få oversikt over pensum.
Min rolle
- Brukerteste eksisterende løsning.
- Kartlegge brukerbehov og problemområder.
- Lage ny informasjonsarkitektur.
- Lage prototyper, brukerteste og iterere.
- Klargjøre for implementering.
I samarbeid med
- Vibeke Marshall-Arnesen, leveranseleder
- Nora Korvenkontio, produktleder
- Torstein Stiland Strand, utvikler
- Markus Hamre, utvikler
Endre struktur
Utfordring: I eksisterende løsning måtte brukeren gjennom tre sider for å kunne logge inn eller kjøpe et produkt.
Prisen på produktet så man ikke før man trykket kjøp.
Løsning: Vi gjorde det mulig å se pris, kjøpe produkt og logge inn uansett hvilken side brukeren var på.

Gammel forside – uten pris, mulighet for å kjøpe eller logge inn.

Ny forside – med pris, kjøp og logg inn tilgjengelig.
Alt pensum på ett sted
Utfordring: Studentene måtte kjøpe enkeltemner innenfor sitt fagområde. De savnet oversikt over hele pensum og å kunne se ting i sammenheng.
Løsning: Vi valgte å gå bort fra salg av enkeltemner og heller selge tilgang til hele utdanningen.
- Studentene fikk bedre oversikt over hvordan de lå an med pensum som helhet.
- Det var lettere for studentene å følge med på kostnader og varighet på abonnementet.

Gammel side for studieretning – studentene måtte først velge emne, og så kjøpe tilgang til dette.

Ny side for studieretning – studenten kjøper tilgang til hele pensum og kan følge sin egen progresjon på et samlet sted.
Enklere oversikt
Utfordring: I eksisterende løsning måtte studenten skifte mellom ulike faner for å finne alt innholdet innenfor et emne.
Det ble også brukt illustrasjoner til hvert tema, noe som var fint, men kostnadskrevende.
Løsning: Vi forsøkte å bruke AI og bildebanker for å fortsette med illustrasjonsstilen, men det fungerte ikke godt nok.
Derfor sorterte vi innholdet i lameller fremfor kort. Det var både plassbesparende og studentene kunne få oversikt over innholdet i temaene, uten å gå frem og tilbake mellom sider.

Gammel emneside – studenten har oversikt over progresjonen, men må inn på hvert tema for å se innholdet.

Ny emneside – alt innhold er samlet på et sted. Innholdet er sortert etter type, og det tar kortere tid å få oversikt, siden lamellene tar mindre plass enn kortene.

Gammel temaside – studentene måtte inn på en egen side for å se innhold for hvert tema. Tekster og oppgaver var skilt fra hverandre. Titler som "Oppgave 5" gir liten mening for brukeren.

Ny løsning – temasidene ble fjernet og erstattet med lameller på emnesiden. Oppgavene ble lagt inn i tilhørende artikkel, for å samle relevant innhold og lage bedre oversikt.
Lærdom
Å finne en struktur som ga studentene oversikt over pensum, samtidig som de visste hvor de befant seg i hierarkiet på siden, var en krevende og morsom oppgave.
Vi gjorde mange brukertester underveis, både på strukturering, navigasjon, visuelle retninger og ordvalg, før vi fant løsninger som fungerte som vi ønsket.