Interaksjonsdesigner

Innsikt og analyse

For å få mer innsikt i produktet startet jeg med å gjøre analyser av den eksisterende restaurantguiden og konkurrentene.

Basert på funnene gjennomførte jeg intervjuer og brukertester for å få en bedre forståelse av hva målgruppene ønsker å oppnå, og hvilke  utfordringer de har når de bruker dagens løsning.

Innsiktsarbeidet viste:

  1. Guiden var lite innbydende og vanskelig å forstå. Den har ikke bilder, bruker et uvanlig poengsystem og informasjonen føles irrelevant.
  2. Filtrering fungerte ikke som brukerne forventet. Brukerne forstod ikke ordlyden og funksjonene.
  3. Menyen var vanskelig å navigere i.  Den endres avhengig av hvilken side på smak.no brukeren er inne på.
Product, Font

Restaurantguiden

Redesign av Dagens Næringslivs restaurantguide.

Om prosjektet

Redesign av Dagens Næringslivs restaurantguide.

Guiden inneholder anmeldelser av de beste spisestedene i landet, og er en del av smak.no – DNs samleportal for saker innen mat og drikke.

Prosjektets mål var å gjøre guiden enklere og mer inspirerende å bruke.

Min rolle

  • Samle og bearbeidet innsikt.
  • Gjennomføre brukerintervjuer og brukertester.
  • Kartlegge brukerbehov og forbedringsmuligheter.
  • Lage prototyper.
Portable communications device, Mobile phone, Telephony, Gesture, Gadget, Font, Iphone

Interaksjonsdesigner

Kari Live

Prototype

Basert på innsikten utviklet jeg nye prototyper for restaurantguiden, filtrering og meny.

Hovedmålet var å gjøre guiden funksjonell, lett å forstå og inspirerende.

Underveis brukertestet jeg prototypene og justerte funksjoner og innhold på bakgrunn av dette.

De viktigste endringene:

Portable communications device, Mobile phone, Telephony, Gesture, Gadget, Font, Iphone

Min graviditet

Interaksjonsdesign.

Om prosjektet

Det dukker opp mange spørsmål når man er gravid. Hva kan jeg gjøre og ikke? Hva er normalt? Når bør jeg kontakte helsepersonell?

Målet for prosjektet var å lage en offentlig digital tjeneste som skulle gi kommende mødre svar på det de lurte på .

Dette prosjektet er en studentoppgave jeg har løst sammen med to andre studenter.

Min rolle

  • Samle og bearbeide innsikt.
  • Kartlegge brukerbehov.
  • Gjennomføre brukerintervjuer og brukertester.
  • Lage prototyper.
  • Utarbeide visuelt konsept og designsystem.

Om prosjektet

Det dukker opp mange spørsmål når man er gravid. Hva kan jeg gjøre og ikke? Hva er normalt? Når bør jeg kontakte helsepersonell?

Målet for prosjektet var å lage en offentlig digital tjeneste som skulle gi kommende mødre svar på det de lurte på .

Dette prosjektet er en studentoppgave jeg har løst sammen med to andre studenter.

Min rolle

  • Samle og bearbeide innsikt.
  • Kartlegge brukerbehov.
  • Gjennomføre brukerintervjuer og brukertester.
  • Lage prototyper.
  • Utarbeide visuelt konsept og designsystem.

Min graviditet

Interaksjonsdesign

Innsikt og analyse

For å få bedre kjennskap til målgruppens behov intervjuet vi gravide, lagde spørreundersøkelser, gjorde konkurrentanalyser og kontaktet helsevesenet.

Vi lagde OKR-er, kundereiser og kjernemodeller for å utarbeide strategi, konsept og innhold for løsningen.

Innsiktsarbeidet viste:

1. Gravide ønsker å ha tilgang på all informasjonen de trenger samlet på ett sted, hos en pålitelig kilde.

2. De gravide er spesielt bekymret for hva de kan spise eller drikke.

3. Helsekortet, som inneholder all informasjon om svangerskapet, bør digitaliseres. Om pasienten glemmer kortet har ikke helsepersonell tilgang på informasjonen. Dersom pasienten mister kortet kan sensitive personopplysninger komme på avveie.

Rectangle, Font

Vi kartla kundereisen gjennom svangerskapet.

Basert på innsikten lagde vi et utkast til en offisiell informasjonsapp for gravide. Appen skulle være en del av Helsenorge. Dette er en kanal mange er kjent med, siden flere helseforetak bruker det i dag.

Appen følger den gravide gjennom svangerskapet og gir tilpasset informasjon avhengig av hvor langt hun er på vei.

Løsningen inneholder:

  • Informasjon om mitt svangerskap – uke for uke.
  • Mulighet for å scanne matvarer hun er usikker på om hun kan spise.
  • Tilgang til et søkbart kunnskapsbibliotek. Dette vil også være tilgjengelig på helsenorge.no.
  • Helsekort, som kan brukes på tvers av helseforetak.
  • Timeavtaler og journaler.
  • Kontaktinformasjon til fastlege, helsestasjon og fødeavdeling.
  • Chat med jordmor.
White, Organism, Font

Storyboardet viser en av brukeroppgavene.

Prototype

I prototypen fokuserte vi på det vi fant som de gravides toppoppgave: “Hva kan jeg spise og drikke?”

Basert på funnene i brukertestene av prototypene gjorde vi endringer i navigasjonen, hvilket innhold vi prioriterte på de ulike sidene og ordvalg.

Material property, Handwriting, Rectangle, Font

Tidlige trådskisser.

Portable communications device, Mobile phone, Product, Gadget, Gesture, Grey, Iphone, Font

Den gravides toppoppgaver er å vite hva som er trygt og ha tilgang til digitalt helsekort.

Portable communications device, Mobile phone, Product, Telephony, Gadget, Gesture, Grey, Font

Hun kan scanne etter matvare i butikken, søke etter matvare eller få en oversikt over de offisielle rådene.

Portable communications device, Mobile phone, Product, Telephony, Gadget, Telephone, Gesture, Font

Ved å bruke smilefjes ved siden av matvarene får hun raskt svar på om den er trygg, kan spises i begrensede mengder eller bør unngås helt.

Kontakt

Kari Live Rønningen
karilive@gmail.com
+ 47 41666816