Redesign av Dagens Næringslivs restaurantguide.
Redesign av Dagens Næringslivs restaurantguide.
Guiden inneholder anmeldelser av de beste spisestedene i landet, og er en del av smak.no – DNs samleportal for saker innen mat og drikke.
Prosjektets mål var å gjøre guiden enklere og mer inspirerende å bruke.
Interaksjonsdesigner
Basert på innsikten utviklet jeg nye prototyper for restaurantguiden, filtrering og meny.
Hovedmålet var å gjøre guiden funksjonell, lett å forstå og inspirerende.
Underveis brukertestet jeg prototypene og justerte funksjoner og innhold på bakgrunn av dette.
Digital design og historiefortelling.
Visuell historiefortelling om vaping som alternativ til tobakk.
Saken var rettet mot ungdom. Den ble fortalt med heldekkende bilder og video med korte tekster på hvert bilde.
Visuell historiefortelling om vaping som alternativ til tobakk.
Saken var rettet mot ungdom. Den ble fortalt med heldekkende bilder og video med korte tekster på hvert bilde.
Digital design og historiefortelling
Saken handlet om hvordan unge velger vaping fremfor røyking. For å prøve å nå en yngre målgruppe eksperimenterte vi med utformingen av saken.
Historien ble fortalt med bilder som fylte hele skjermen. I stedet for brødtekst valgte vi å ha én kort setning per bilde.
I tillegg til bilder brukte vi videointervjuer for å komme tettere på personene som uttalte seg i saken.
Vi testet hvordan brukere oppfattet saken flere ganger før publisering.
Det ble mange runder med utskiftning av bilder, justering av tekst og endring i rekkefølge for å skape en god flyt og lage en engasjerende historie.
1. Gravide ønsker å ha tilgang på all informasjonen de trenger samlet på ett sted, hos en pålitelig kilde.
2. De gravide er spesielt bekymret for hva de kan spise eller drikke.
3. Helsekortet, som inneholder all informasjon om svangerskapet, bør digitaliseres. Om pasienten glemmer kortet har ikke helsepersonell tilgang på informasjonen. Dersom pasienten mister kortet kan sensitive personopplysninger komme på avveie.
Basert på innsikten lagde vi et utkast til en offisiell informasjonsapp for gravide. Appen skulle være en del av Helsenorge. Dette er en kanal mange er kjent med, siden flere helseforetak bruker det i dag.
Appen følger den gravide gjennom svangerskapet og gir tilpasset informasjon avhengig av hvor langt hun er på vei.
I prototypen fokuserte vi på det vi fant som de gravides toppoppgave: “Hva kan jeg spise og drikke?”
Basert på funnene i brukertestene av prototypene gjorde vi endringer i navigasjonen, hvilket innhold vi prioriterte på de ulike sidene og ordvalg.
Den gravides toppoppgaver var å vite hva som er trygt og digitalt helsekortet.
Hun kan scanne etter matvare i butikken, søke etter matvare eller få en oversikt over de offisielle rådene.
Ved å bruke smilefjes får den gravide raskt svar på om en matvare er trygg, kan spises i begrensede mengder eller bør unngås helt.