Interaksjonsdesigner

Innsikt og analyse

For å få mer innsikt i produktet startet jeg med å gjøre analyser av den eksisterende restaurantguiden og konkurrentene.

Basert på funnene gjennomførte jeg intervjuer og brukertester for å få en bedre forståelse av hva målgruppene ønsker å oppnå, og hvilke  utfordringer de har når de bruker dagens løsning.

Innsiktsarbeidet viste:

  1. Guiden var lite innbydende og vanskelig å forstå. Den har ikke bilder, bruker et uvanlig poengsystem og informasjonen føles irrelevant.
  2. Filtrering fungerte ikke som brukerne forventet. Brukerne forstod ikke ordlyden og funksjonene.
  3. Menyen var vanskelig å navigere i.  Den endres avhengig av hvilken side på smak.no brukeren er inne på.
Product, Font

Restaurantguiden

Redesign av Dagens Næringslivs restaurantguide.

Om prosjektet

Redesign av Dagens Næringslivs restaurantguide.

Guiden inneholder anmeldelser av de beste spisestedene i landet, og er en del av smak.no – DNs samleportal for saker innen mat og drikke.

Prosjektets mål var å gjøre guiden enklere og mer inspirerende å bruke.

Min rolle

  • Samle og bearbeidet innsikt.
  • Gjennomføre brukerintervjuer og brukertester.
  • Kartlegge brukerbehov og forbedringsmuligheter.
  • Lage prototyper.
Portable communications device, Mobile phone, Telephony, Gesture, Gadget, Font, Iphone

Interaksjonsdesigner

Kari Live

Prototype

Basert på innsikten utviklet jeg nye prototyper for restaurantguiden, filtrering og meny.

Hovedmålet var å gjøre guiden funksjonell, lett å forstå og inspirerende.

Underveis brukertestet jeg prototypene og justerte funksjoner og innhold på bakgrunn av dette.

De viktigste endringene:

Portable communications device, Mobile phone, Telephony, Gesture, Gadget, Font, Iphone

Vaping

Digital design og historiefortelling.

Om prosjektet

Visuell historiefortelling om vaping som alternativ til tobakk.

Saken var rettet mot ungdom. Den ble fortalt med heldekkende bilder og video med korte tekster på hvert bilde.

Min rolle

  • I samarbeid med journalister, fotosjef og en annen designer valgte jeg ut bilder, strukturerte innholdet og utarbeidet dramaturgien i saken.
  • Sammen med en annen designer utviklet jeg det visuelle konseptet og utformet saken for mobil, desktop og nettbrett.
Computer monitor accessory, Output device, Plant, Product, Peripheral, Table

Om prosjektet

Visuell historiefortelling om vaping som alternativ til tobakk.

Saken var rettet mot ungdom. Den ble fortalt med heldekkende bilder og video med korte tekster på hvert bilde.

Min rolle

  • I samarbeid med journalister, fotosjef og en annen designer valgte jeg ut bilder, strukturerte innholdet og utarbeidet dramaturgien i saken.
  • Sammen med en annen designer utviklet jeg det visuelle konseptet og utformet saken for mobil, desktop og nettbrett.
Computer monitor accessory, Output device, Plant, Product, Peripheral, Table

Vaping

Digital design og historiefortelling

Hvordan vi jobbet

Saken handlet om hvordan unge velger vaping fremfor røyking. For å prøve å nå en yngre målgruppe eksperimenterte vi med utformingen av saken.

Historien ble fortalt med bilder som fylte hele skjermen. I stedet for brødtekst valgte vi å ha én kort setning per bilde.

I tillegg til bilder brukte vi videointervjuer for å komme tettere på personene som uttalte seg i saken.

Vi testet hvordan brukere oppfattet saken flere ganger før publisering.

Det ble mange runder med utskiftning av bilder, justering av tekst og endring i rekkefølge for å skape en god flyt og lage en engasjerende historie.

Innsiktsarbeidet viste:

1. Gravide ønsker å ha tilgang på all informasjonen de trenger samlet på ett sted, hos en pålitelig kilde.

2. De gravide er spesielt bekymret for hva de kan spise eller drikke.

3. Helsekortet, som inneholder all informasjon om svangerskapet, bør digitaliseres. Om pasienten glemmer kortet har ikke helsepersonell tilgang på informasjonen. Dersom pasienten mister kortet kan sensitive personopplysninger komme på avveie.

Fall color in the countryside of Eastern Washington

Basert på innsikten lagde vi et utkast til en offisiell informasjonsapp for gravide. Appen skulle være en del av Helsenorge. Dette er en kanal mange er kjent med, siden flere helseforetak bruker det i dag.

Appen følger den gravide gjennom svangerskapet og gir tilpasset informasjon avhengig av hvor langt hun er på vei.

Løsningen inneholder:

  • Informasjon om mitt svangerskap – uke for uke.
  • Mulighet for å scanne matvarer hun er usikker på om hun kan spise.
  • Tilgang til et søkbart kunnskapsbibliotek. Dette vil også være tilgjengelig på helsenorge.no.
  • Helsekort, som kan brukes på tvers av helseforetak.
  • Timeavtaler og journaler.
  • Kontaktinformasjon til fastlege, helsestasjon og fødeavdeling.
  • Chat med jordmor.
Fall color in the countryside of Eastern Washington

Prototype

I prototypen fokuserte vi på det vi fant som de gravides toppoppgave: “Hva kan jeg spise og drikke?”

Basert på funnene i brukertestene av prototypene gjorde vi endringer i navigasjonen, hvilket innhold vi prioriterte på de ulike sidene og ordvalg.

Fall color in the countryside of Eastern Washington

Den gravides toppoppgaver var å vite hva som er trygt og digitalt helsekortet.

Fall color in the countryside of Eastern Washington

Hun kan scanne etter matvare i butikken, søke etter matvare eller få en oversikt over de offisielle rådene.

Fall color in the countryside of Eastern Washington

Ved å bruke smilefjes får den gravide raskt svar på om en matvare er trygg, kan spises i begrensede mengder eller bør unngås helt.

Kontakt

Kari Live Rønningen
karilive@gmail.com
+ 47 41666816